Casino Guide

Er du nybegynder inden for online casino, kan der være mange spørgsmål som melder sig lige fra begyndelsen

Hvad er op og ned?

Det kan være sjovt, nervepirrende og super underholdende at spille online casino. Men hvad er det nu, de forskellige begreber betyder, og hvordan skal jeg forholde mig til ting som for eksempel sikkerhed? Der kan være mange spørgsmål, som dukker op undervejs.

I casino-verdenen er der mange regler og love, som kan være lidt svære at gennemskue, hvis man ikke er vant til at spille casino. Mange af de spørgsmål og problemer du måtte have, har vi forsøgt at besvare og afhjælpe. Du kan selvfølgelig altid henvende dig hos de forskellige spilsiders kundeserviceafdelinger, men med denne guide vil du være i stand til at løse mange af de små problemer og besvare mange af de spørgsmål, du måtte have selv.

Vi har strikket en kort guide med nogle forskellige forslag og forklaringer sammen. De skulle gerne klæde dig lidt bedre på til at gå i krig med spilverdenens mange, forskellige bud på underholdning.

Her er vores bud - det bør du vide!

Hvordan fungerer velkomstbonusser?

Velkomstbonusser kan godt fungere lidt forskelligt fra spilleside til spilleside.

Som udgangspunkt er velkomstbonussen en bonus, du modtager som ny kunde. Det vil sige, at hvis du blot har holdt en pause og så opretter en ny konto, er det ikke sikkert, at du får en velkomstbonus. Derudover kan velkomstbonussen godt være delt op. Det vil sige, at du ofte vil modtage en del af bonussen ved oprettelsen af din nye konto, mens du først modtager den sidste del af velkomstbonussen ved din første indbetaling.

Jeg har ikke fået min velkomstbonus, hvad gør jeg?

Hvis du ikke har fået din velkomstbonus, kan der være flere årsager til dette.

Der kan først og fremmest være sket en teknisk fejl på siden. I tilfælde af at du mener, at der er sket en teknisk fejl, kan du skrive til spilsidens kundeservice og bede dem undersøge det nærmere for dig. De vil ofte kunne løse den slags tekniske fejl. Hvis det ikke er en teknisk fejl, der er sket, kan det være, at du har lavet en fejl.

Hvis det ikke er første gang, du opretter en profil på den specifikke side, er det muligt, at du ikke får nogen velkomstbonus. Velkomstbonusser er nemlig oftest forbeholdt den første gang en kunde opretter sig på en side, og du vil derfor ikke kunne få en bonus, hvis du opretter/genaktiverer en profil igen. Derudover skal du måske tjekke op på gennemspilskravet – måske får du kun noget af bonussen inden din første indbetaling, og resten efter?

Hvad betyder et gennemspilskrav?

Et gennemspilskrav er et krav, som knytter sig til de forskellige bonusser, du får tilbudt.

Når du støder på et gennemspilskrav, betyder det, at der er nogle betingelser for at du kan få gevinsterne fra din bonus udbetalt. Lad os tage et eksempel: Du har fået en bonus på 50 kroner.

Siden har et gennemspilskrav på 20. Det vil sige at du skal satse 1000 kroner, før du kan få bonussen udbetalt. Du skal altså altid spille for din bonus gange det gældende gennemspilskrav, før du kan få bonussen udbetalt. Jo lavere et gennemspilskrav, jo højere vil chancen for en høj gevinst være. En bonus på et reelt beløb, som i det nævnte eksempel, vil ofte være tilknyttet et gennemspilskrav.

Hvis du får tilbudt en bonus på for eksempel 25 gratis spins, er der høj sandsynlighed for, at du kan spille uden et gennemspilskrav. Bare husk på, at det varierer fra side til side, så vær opmærksom på kravene, når du spiller et nyt sted.

Hvad betyder et omsætningskrav?

Du vil muligvis støde på begrebet omsætningskrav.

Det kan du oversætte til gennemspilskrav, da de to begreber dækker over de samme betingelser.

Hvad betyder udbetalingsprocent?

Udbetalingsprocenten er et tal for, hvor mange af de penge, der bliver spillet for på hver enkelt side, der ryger tilbage til spillerne.

Et casino med en høj udbetalingsprocent er altså bedre at spille på end et casino med en lavere udbetalingsprocent. Udbetalingsprocenten er jo netop et udtryk for, hvor mange penge der er at give gevinster af. Huskereglen er derfor: Des højere udbetalingsprocent, des højere vinderchancer.

Udbetalingsprocenten varierer fra spil til spil, men hvis du finder et spil med en udbetalingsprocent på 90 % eller derover, vil det betyde gode muligheder for at vinde nogle penge tilbage.

Er min spilkonto sikker?

Spillesiderne gør rigtig meget for at sikre, at dine personlige oplysninger bliver holdt fortrolige, og for at sikre at det kun er dig, som kan logge ind på din spilkonto.

Grunden til at NemID er blevet integreret, er for at gøre det endnu mere sikkert for dig at spille på online casinoer. Hvis du vælger en side som oven i købet er godkendt af Spillemyndigheden, kan du føle dig endnu mere tryg.

Du skal selvfølgelig selv sørge for at holde dine personlige oplysninger for dig selv, samt sørge for at dine kodeord er sikre og lever op til de forslag, de fleste login-sider foreslår. Det vil sige en kombination af store og små bogstaver, tal og tegn. På den måde opnår du den højeste sikkerhed.

Er det muligt at prøvespille et spil?

Det varierer fra spilside til spilside, om du har mulighed for at prøvespille et spil.

På nogle sider kan du få mange prøvespil, før du begynder at skulle satse penge – på andre sider kan du eventuelt starte med de spil, som kun kræver meget små indsatser.

Der er også spilsider, hvor du kan vælge mellem at spille for sjov og at spille for penge.

Hvordan ser jeg, om et casino er dansk?

Hos Spillemyndigheden finder du en liste over alle de danske casinoer, som er registreret hos dem.

Vælger du et casino fra denne liste, kan du altså være sikker på at det er et dansk, godkendt casino. Udover at de godkendte casinoer kan findes på listen, vil de godkendte casinoer også have tilladelse til at benytte Spillemyndighedens mærke på deres hjemmeside.

På den måde vil du også kunne undersøge, om en spilleside er godkendt i Danmark eller ej. 

Hvordan klager jeg?

Du kan klage direkte til spillesidernes kundeservice.

Når du klager, er det en god idé at give en specifik beskrivelse af, hvilke problemer du oplever – så kan de nemlig meget nemmere hjælpe dig videre. Hvis et spil opfører sig anderledes, end det burde, er det også en god idé at tage et skærmbillede af det problem, du oplever, og sende det med klagen.

Jo mere fyldestgørende din klage er beskrevet, jo nemmere vil det være at finde en løsning på problemet.

Jeg modtager ikke min udbetaling, hvorfor?

Der kan være flere grunde til, at du ikke modtager din udbetaling.

Hvis der er en form for bonus i det beløb, du gerne vil have udbetalt, skal du være opmærksom på, om du lever op til gennemspilskravet. Hvis du ikke har spillet for det beløb, gennemspilskravet kræver, kan du ikke få udbetalt din bonus som en del af din gevinst.

Hvis din spilkonto ikke er korrekt verificeret, kan det også være en grund til, at du ikke modtager din udbetaling. Derudover kan det være en god idé at tjekke op på dine kontooplysninger.

Skal jeg betale skat af mine udbetalte gevinster?

Nej, det skal du ikke. Alle spiludbydere, som er registreret i Danmark, har i forvejen betalt en afgift på 15 % af det beløb, som du har vundet som gevinst.

Du slipper dermed for at betale skat af din gevinst, da der allerede er betalt afgift af beløbet. Hvis den spilleside, du spiller på, ikke er registreret og godkendt i Danmark, vil du skulle betale skat af dine gevinster på lige fod med enhver anden personlig indkomst.

Hvad gør jeg, hvis jeg er ved at miste kontrollen over mit spilleforbrug?

Hvis du kan mærke, at du har svært ved at kontrollere dit spilleforbrug, findes der flere forskellige ting, du kan gøre for at hjælpe dig selv lidt på vej med kontrollen.

Det er et lovkrav, at spillesiderne tilbyder måder at hjælpe dig på. Du skal have mulighed for at sætte en beløbsgrænse, så du kun kan få lov til at spille for et vist beløb.

På den måde kan spillesiderne hjælpe dig med at beherske trangen til at spille for for mange penge. Mange sider tilbyder også, at du kan få din spillekonto sat på pause i en periode. Derudover kan du også registrere dig selv hos ROFUS.

Her får du tre forskellige muligheder – giv dig selv en pause på 24 timer, tag en tidsbegrænset pause på 1, 3 eller 6 måneder, eller udeluk dig selv fra alle danske spil fremover. Der er masser af metoder, som er til for at hjælpe dig, så sørg for at tage dem i brug, hvis du er ved at miste kontrollen.

Hvorfor skal jeg bruge NemID?

NemID er nødvendigt, for at du kan verificere din identitet på spillesiderne.

Det er måske lidt besværligt at skulle registrere sig med NemID ved login, men det er for din egen sikkerhed. NemID hjælper med at undgå misbrug af personlige oplysninger og persondata, og når du benytter en dansk spilleside, som kræver NemID, kan du altså føle dig tryg.

Ved hjælp af NemID bliver det også tjekket, om du er registreret hos ROFUS, og om du dermed stadig skal have adgang til at kunne spille om penge, eller om du har bedt om udelukkelse og derfor ikke længere skal have adgang til spillesidernes spil om penge.

Hvad er en midlertidig konto?

Såfremt du ikke står opført i registret over selvudelukkede spillere, kan du ofte få lov til at spille fra en midlertidig konto.

En midlertidig konto er en gratis konto, altså en konto hvor penge ikke er involveret. En midlertidig konto kræver heller ikke, at du registrerer dig med dit NemID.

Det er altså en konto, som du kun kan bruge til at spille for sjov. De midlertidige kontoer vil også have en slags udløbsdato. Du kan således bruge dem som en slags prøvekonto, så du har en mulighed for at finde ud af, om du har lyst til at registrere dig og smide lidt penge i spillet.

Hvorfor skal jeg verificere min konto?

Du vil højst sandsynligt opleve, at du skal verificere din konto på et tidspunkt.

Det skal du gøre ved hjælp af dit NemID. Du skal verificere din konto af sikkerhedsmæssige årsager.

Derudover er det også på den måde, at Spillemyndigheden og ROFUS kan hjælpe dig gennem frivillig udelukkelse, hvis du skulle få problemer med at styre spilletrangen. Derudover kan man kun oprette én konto pr NemID/CPR-nummer.